Pahljača kot ceremonialni in religijski predmet na Japonskem
DOI:
https://doi.org/10.35469/poligrafi.2022.352Ključne besede:
pahljača, japonske religije, simbolika pahljač, muzejske zbirke, obredni in religijski predmetPovzetek
Pahljače niso le pripomoček za hlajenje, ampak imajo veliko večjo vlogo v družbenem življenju, navadah in umetniškem razvoju ljudi. Povezane so z nekaterimi kulturnimi vidiki Japonske, kot so pripomočki za ples, orodje za prenos sporočil, predmet za izkazovanje bogastva in družbenega položaja, površina za umetniško izražanje ter predmet, povezan z obrednimi in religijski nameni. Uporaba pahljač ob verskih in obrednih priložnostih se je v zgodovini močno uveljavila. Pahljačo so ljudje držali v roki ali postavili predse, ko so molili k bogovom, lahko so jo uporabljali kot simbolično manifestacijo božanstva ali samo kot orodje za molitev k bogovom, uporabljala se je kot darilo ob obrednih in posebnih priložnostih, kot so poroke, pogrebi in čajni obredi. Za razumevanje vloge pahljače v japonski družbi in zlasti na področju religije je v prispevku predstavljeno zgodovinsko ozadje razvoja tega pripomočka, v katerem spoznamo razvoj različnih vrst, oblik ter načinov uporabe v obrednih in verskih dogodkih. Z raziskovanjem muzejskih zbirk predmetov iz Azije v slovenskih muzejih je bilo najdenih nekaj japonskih pahljač, ki bi lahko bile podobne tistim, ki so služile ritualnim namenom v verskem in obrednem življenju. Te so predstavljene in analizirane, proučene so njihove konstrukcije, oblike, dimenzije in slogi, ki so opredeljeni s pomočjo literature, in primerjani s pahljačami, ki so jih uporabljali v verskih obredih na Japonskem.
Literatura
Armstrong, Nancy. A Collector’s History of Fans. New York: Clarkson N. Potter, Inc., 1974.
Armstrong, Nancy. Fans. A Collector’s Guide. London: Souvenir Press (1984) 1990.
Asai, Susan M. Nōmai Dance Drama. A Surviving Spirit of Medieval Japan. Westport and London: Greenwood Press, 1999.
Auboyer, Jeannine. »Ceremonial Objects.« Encyclopædia Britannica. 9. december, 2015. Dostop 29. julij, 2022. https://www.britannica.com/topic/ceremonial-object.
Ahskenazi, Michael. Handbook of Japanese Mythology. Santa Barbara, Denver, Oxford: ABC Clio, 2003.
Bocking, Brian A. Popular Dictionary of Shinto. Surrey: Routledge, 1997.
Breen, John, in Mark Teeuwen. A New History of Shinto. West Sussex: Wiley-Blackwell, 2010.
Chiba, Reiko. Seven Lucky Gods of Japan. Tokio: Charles E. Tuttle Company, 1966.
Cultural Heritage Online. »Nachi no matsuri 那智の扇祭り.« Dostop 28. december, 2022. https://bunka.nii.ac.jp/heritages/detail/210224.
Cunningham, Don. Samurai Weapons: Tools of The Warrior. Vermont: Tuttle Publishing, 2008.
Davis, Frederick Handland. Myths and Legends of Japan. New York: Dover Publications, Inc. (1992) 2017.
Dean, Michel. »The Japanese Fan: Practical Implement and Cultural Icon.« V From the Land of the Fan, uredil Harley Preston, 4–7. London: The Fan Museum, 2001.
Finnegan, Kathryn. Hand Fans. An Illustrated History. London: Amazon, 2015.
Grey Bennet, Anna. Unfolding Beauty. The Art of the Fan. Boston: Thames and Hudson, 1988.
Hutt, Julia, in Hélène Alexander. Ō̄gi: A History of the Japanese Fan. London: Dauphin Pub, 1992.
Inochi ni jiai o ‘uchiwa maki’ - Tōshōdaiji 命に慈愛を「うちわまき」- 唐招提寺. Nara Shibun Digital. 12. maj 2022. https://www.nara-np.co.jp/news/20220520213538.html.
Iröns, Neville John. Fans of Imperial Japan. Hongkong: Kaiserreich Kunst, 1981.
Karlin, Alma M. Samotno potovanje. Ljubljana: Mladinska knjiga, 1969.
Kashima, Mayu 鹿島繭. »Heian Jidai ni okeru hiōgi ni tsuite 平安時代における檜扇について.« Tsukuba Daigaku geijitsu kenkyūshi 筑波大学芸術学研究誌 10 (1993): 23–44. http://hdl.handle.net/2241/00153170.
Kawashima, Sonoko 川嶋園子. »Ōgi: Ōgibunka no seiritsu to seisanchi to Kyotō 扇 : 扇文化の成立と生産地としての京都.« Dezain Riron デザイン理論 38 (1990): 90–91. https://ir.library.osaka-u.ac.jp/repo/ouka/all/53298/jjsd38_090.pdf.
Mabuchi, Akiko 馬渕明子. Butai no ue no japonisumu ― enji rareta gensō no 舞台の上のジャポニスム―演じられた幻想の. Tokio: NHK Books, 2017.
Nakamura, Kiyoe 中村清兄. Ōgi to ōgie (Nihon no bi to kyōyō 23). 扇と扇絵 (日本の美と教養 (23). Tokio: Kawara shoten, 1983.
Ortolani, Benito. The Japanese Theatre: From Shamanistic Ritual to Contemporary Pluralism. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1990.
Ōgi matsuri 扇祭. 15. julij, 2017. https://ja.wikipedia.org/wiki/%E6%89%87%E7%A5%AD.
»Ōgi to Bukkyo tono kankei«. Sensu ha Bukyo ni yotte donoyōni hatten shittekitaka? 「扇と仏教との関係」‐扇は仏教によってどのように発展してきたか. https://www.sougiya.biz/kiji_detail.php?cid=1072.
Senmen Hokekkyōsshi 扇面法華経冊子. https://emuseum.nich.go.jp/detail?langId=&content_base_id=100142&content_part_id=000&content_pict_id=000.
Shintani Takanori 新谷尚弼, Namihira Emiko 波平恵美子, Yukawa Yōji 湯川洋司. Kurashi no naka no minzokugaku 1 暮らしの中の民俗学1. Tokio: Yoshikawa Kōbunkan, 2003.
Thomsen, Hans Bjarne. Japanische Holzschnitte / Japanese Woodblock Prints: aus der Sammlung Ernst Grosse. Petersberg: Michael Imhof Verlag, 2018.
Trnovec, Barbara. Kolumbova hči. Življenje in delo Alme M. Karlin. Celje: Pokrajinski muzej Celje, 2015.
Tribe, Shawn. »The Flabellum of Tournus – A Rare Surviving Example of the Liturgical Fan in the West.« Liturgical Arts Journal, 2. avgust 2022. Dostop 26. septembra 2022. https://www.liturgicalartsjournal.com/2022/08/the-flabellum-of-tournus-rare-surviving.html.
Visočnik Gerželj, Nataša. »Dancing with the Fan: The Role and Value of a Japanese Fan and Kimonos in the Transmission of Japanese Culture by Marija Tsuneko Skušek.« Asian Studies 9, št. 3 (2021): 199–221. https://doi.org/10.4312/as.2021.9.3.199-221.
Vampelj Suhadolnik, Nataša. »Zbirateljska kultura in vzhodnoazijske zbirke v Sloveniji.« V Procesi in odnosi v Vzhodni Aziji: zbornik EARL, uredili Andrej Bekeš, Jana Rošker in Zlatko Šabič, 93–137. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, 2019. https://doi.org/10.4312/9789610602699.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Open Access Policy and Copyright
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the terms of the Creative Commons Attribution license (CC BY) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal.
- Authors grant the publisher commercial rights to produce hardcopy volumes of the journal for sale to libraries and individuals.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.