Teravadski budizem in šrilanški prispevek k njegovemu razvoju

The Sri Lankan Contribution to its Progress

Avtorji

  • Kapila Abhayawansa Postgraduate Institute of Pali and Buddhist Studies, University of Kelaniya

DOI:

https://doi.org/10.35469/poligrafi.2022.334

Ključne besede:

teravadski budizem, paḷijski kanon, komentarji, komentarji komentarjev, priročniki, Visuddhimagga

Povzetek

Šrilanka je edina država, v kateri se je teravadski budizem, potem ko se je po začetku v Indiji začel z misijami širiti v tujino, uveljavil in ohranil do danes. Po Tretjem budističnem koncilu so bili misijonarji poslani v devet držav, kjer naj bi širili teravadski budizem, kar je zgodovinsko dejstvo. Zgodovinskih dokazov, ki bi potrjevali, da je ta veja budizma še kje drugje kot na Šrilanki preživela skozi stoletja in se ohranila v svoji izvirni obliki, pa ni. Šrilanka si lahko šteje v čast, obenem pa pripiše tudi vse zasluge, da je tako dolgo središče teravadskega budizma.

Pričujoči članek obravnava izjemni prispevek Šrilanke, da se je teravadski budizem kot edinstvena tradicija budistične filozofije uveljavil, ohranil in razcvetel. V tem pogledu je avtorjeva pozornost usmerjena predvsem na eksegetsko gradivo teravadske tradicije, ki podrobneje osvetli tako njene teoretične kot praktične vidike. Šrilanška skupnost menihov vélikega budističnega samostana (mahāvihāre) je bila zadolžena za pripravo obsežne eksegetske literature, ki vključuje komentarje, komentarje komentarjev, komentarje komentarjev komentarjev in priročnike, temelječe na teravadskem kanonu, ki je bil prinesen na Šrilanko. Prvi zapis teravadskega paḷijskega kanona na Šrilanki je bil edinstven dogodek za zgodovino budizma, s katerim je Šrilanka ključno prispevala k ohranitvi kanona v izvirni obliki. Šrilanka je poleg tega navdihnila tudi druge dežele, v katerih je bil nekoč razširjen teravadski budizem, da so svojo obliko budizma poživile v duhu bolj tradicionalne teravade.

Literatura

Goonesekere, L. R. Buddhist Commentarial Literature. Sri Lanka, Kandy: Buddhist Publication Society, 2008.

Law, Bimala Churn. A History of Buddhist Literature. New Delhi: Rekha Printers Pvt. Ltd, 2000.

Leider, Jacques P. “Text, Linage, and Tradition in Burma: The Struggle for Norms and Religious Legitimacy under King Bodawphaya (1782-1819),” The Journal of Burma Studies, 9 (2004): 82–129, 10.1353/jbs.2004.0000

Karuna, Kusalasaya. Buddhism in Thailand: Its Past and its Present. Sri Lanka, Kandy: Buddhist Publication Society, 1983.

Karunadasa, Y. The Theravāda Abhidhamma: An Inquiry into the Nature of Conditioned Reality. Hong Kong: The Centre of Buddhist Studies, The University of Hong Kong, 2010.

Malalasekara, G. P. The Pāli Literature of Ceylon. Colombo: M. D. Gunasena & Co. Ltd., Reprinted 1958.

Malalasekara, G. P., ed. Mahāvaṃsa-ṭīkā:Vaṃsatthappakāsinī. London: Pali Text Society, 1935.

Rhys Davids, T. W. and J. Estlin Carpenter, ed. Sumaṅgala vilāsinī: Buddhaghosa’s Commentary on the Dīghanikāya, London: Pali Text Society, I. 1886

Takakusu, Junjiro and Makoto Nagai, ed. Samantapāsādikā: Buddhaghosa’s Commentary on the Vinaya piṭka. London: The Oxford University Press, Pali Text Society, 1924, I

Thapar, Romila. Aśoka and the Decline of The Mauryas. Delhi: Oxford University Press, 1997.

Objavljeno

2022-12-29

Kako citirati

Abhayawansa, Kapila. 2022. „Teravadski Budizem in šrilanški Prispevek K Njegovemu Razvoju: The Sri Lankan Contribution to Its Progress“. Poligrafi 27 (105/106):21–43. https://doi.org/10.35469/poligrafi.2022.334.