Staroselske kozmologije v okviru novih epistemoloških in političnih teženj globalnega juga

Avtorji

  • Mojca Terčelj UP Fakulteta za humanistične študije

DOI:

https://doi.org/10.35469/poligrafi.2021.302

Ključne besede:

človek-narava, staroselec, pačamamizem, ekologija, razvoj

Povzetek

Bistvena razlika med staroselskimi verstvi in svetovnimi religijami je v pojmovanju odnosa »človek – narava«. Staroselska verstva dojemajo človeka kot enakovrednega akterja pri vzpostavljanju kozmične harmonije, torej ga postavljajo ob bok vsem drugim živim in neživim bitjem stvarstva, medtem ko ga svetovne religije umeščajo v središče sveta. Krščansko religiozno izročilo na eni strani ter kartezijanski ontološki dualizem in metodološki empirizem na drugi so močno vplivali na razvoj zahodnjaške znanstvene misli. Družbene in humanistične vede so v zadnjih desetletjih naredile velik korak – prispevale so k novim razlagam globalnih ekonomskih in socialnih zakonitosti ter hibridizacije etničnih identitet in začele tesneje sodelovati z empiričnimi znanostmi. Problem nastane, ko je zaradi lastne zazrtosti katera koli druga vrsta znanja diskvalificirana kot »neznanstvena«, »lokalna«, »romantična«, nepopolna. V začetku 21. stoletja je staroselska kozmologija vstopila v politični diskurz in ideologijo številnih socialnih gibanj globalnega Juga. Na podlagi primerjalne analize treh konkretnih staroselskih kozmoloških in religioznih modelov (odnos človek – narava) želi članek opozoriti na potrebo po pluralizmu miselnih konceptov in družbenih praks.

Literatura

Aramoni Calderón, Dolores. Los refugios de lo sagrado. Religiosidad, conflicto y resistencia entre los zoques de Chiapas. México, D.F.: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 1992.

Centro de Documentación e Información Bolivia, »Indígenas: Quién gana, quién pierde: Datos comparativos de la poblacion indígena censos de población, 2001 y 2012.« Dostop 10. oktober 2021, https://www.cedib.org/wp-content/uploads/2013/08/Tabla-Poblacion-Indigena1.pdf.

Constitución de la Republica del Ecuador 2008. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf.

Declaracion de Cocoyoc, 21. avgust–29. september 1978, https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/34958/S7800686_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

de la Vega, Garcilaso Inca. Los Comentarios Reales de los Incas. Tomo I. Lima: Editorial Universo, S.A, 1967.

Eliade, Mircea. The Sacret and the Profane. The Nature of Religion. New York: A Harvest Book, 1963.

Escobar, Arturo. »Imagining a Post-development Era? Critical Thought, Development and Social Movements.« Social Text 31/32 (1992): 20–56. https://www.jstor.org/stable/466217.

Escobar, Arturo. Cultura, ambiente y Política en la Antropología Contemporránea. Bogota: Instituto Colombiano de Antropología, 1999.

Escobar, Arturo. »¿‘Pachamamicos’ y ‘Modérnicos’?.« Politica y Economía. Miradas Latinoamericanas Heterodoxas. Montevideo: CLAES D3E, 25. maj 2010. http://www.politicayeconomia.com/2010/05/%C2%BFpachamamicos-versus-modernicos/.

Esteva, Gustavo. »Development.« V The Dictionary of Development. A Guide to Knowledge as Power, uredil Wolfgang Sachs, 1–23. London: Zed Books, 2010.

Garcia Quintanilla, Alejandra. »El dilema de Ah kimsah K’ax, ‘el que mata al monte’: significados del monte entre los mayas milperos de Yucatan.« Mesoamérica 39 (junij 2020): 255–285.

Giraldo, Omar Felipe. »El discurso moderno frente al ‘pachamamismo’: La metáfora de la naturaleza como recurso y el de la Tierra como madre.« Polis, Revista de la Universidad Bolivariana 11, št. 33 (2012): 1–11. https://journals.openedition.org/polis/8502.

Grušovnik, Tomaž. »Nepripoznanje trpljenja živali: eksistencialni razlogi.« Poligrafi 20, št. 79/80 (2015): 187–208. https://www.zrs-kp.si/wp-content/uploads/2018/06/Poligrafi-79-80_TRPLJENJE.pdf.

Gudynas, Eduardo. »Debates on development and its alternatives in Latin America. A brief heterodox guide.« V Beyond Development. Alternative visions from Latin America 2. izd., uredili Miriam Lang in Dunia Mokrani, 15–40. Quito, Amsterdam: Rosa Luxemburg Foundation/Transnational Institute, 2013.

Gudynas, Eduardo. »Perú: Ministerio del ambiente debe hablar con la naturaleza y no con el mercado.« Foro Público Alternativas al Extractivismo. Los retos del nuevo gobierno, Lima, 14. junij 2016 (videoposnetek referata: na Red GE). http://naturerightswatch.com/peru-ministerio-del-ambiente-debe-hablar-con-la-naturaleza-y-no-con-el-mercado/.

Gudynas, Eduardo. »¿Por qué Bolivia no reconoce los derechos de la Naturaleza?« Nature Rights Watch. Nature is a Subject of Rights. Montevideo, CLAES D3E, 8. junij 2018. https://naturerightswatch.com/por-que-bolivia-no-reconoce-los-derechos-de-la-naturaleza.

Harvey, Graham. »Razumevanje domorodskih religij.« V Verstva sveta, 3. izd., uredil Christopher Partridge, 100–104. Ljubljana: Mladinska knjiga, 2009.

»Implementing the ILO indigenous and tribal peoples Convention No. 169. Towards the inclusive, sustainable and just future.« International Labour Organization, 3. 2. 2020. https://www.ilo.org/global/publications/books/WCMS_735607/lang--en/index.htm.

»INEGI. Perfil sociodemográfico de la población hablante de maya 2005.« INEGI, XII Censo General de Población y Vivienda 2000. http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/censos/poblacion/poblacion_indigena/leng_indi/PHLI.pdf.

Instituto Nacional de Estadistica e Informática (INEI). III Censo de Comunidades Nativas 2017, Tomo I. Lima: INEI, 2008. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1598/TOMO_01.pdf.

Kubik, Gerhard. »West African and African-American concepts of vodu and òrìşà.« V Afro-Caribbean Religions 2: Voodoo, uredil Manfred Kremser, 17–34. Wien: WUV/Universitätsverlag, 2000.

Lang, Miriam. »Crisis of civilisation and challenges for the left.« V Beyond Development. Alternative visions from Latin America, 2. izd., uredili Miriam Lang in Dunia Mokrani, 5–13. Quito, Amsterdam: Rosa Luxemburg Foundation/Transnational Institute, 2013.

Lévi-Strausse, Claude. Totemizam danas. Beograd: Biblioteka XX vek, Prosveta, 1979.

Ley de Derechos de la Madre Tierra, 21. december 2010. https://bolivia.infoleyes.com/norma/2689/ley-de-derechos-de-la-madre-tierra-071.

Lopez Austin, Alfredo. Cuerpo Humano e Ideología. Las concepciones de los antiguos nahuas. México, D.F.: UNAM Instituto de Investigaciones Antropológicas, 1984.

Martínez, Gabriel. »Saxra (diablo) / Pachamama; Música, tejido, calendario e identidad entre los jalq’a.« Estudios Atacameños 21(2001): 283–309. https://www.jstor.org/stable/25671165.

Ortiz, Fernando. La Africanía de la música folklórica de Cuba. Los bailes y el teatro de los negros en el folklore de Cuba. Habana: Editora Universitaria, 1965.

Poredoš, Miha. »Fiesta de Mamacha Cocharcas. Darovanje in vzajemnost med marijanskim praznovanjem Device Kočarkanske v Sapallangi v Peruju.« Etnolog 23 (2013): 127–151. https://www.etno-muzej.si/sl/etnolog/etnolog-23-2013/fiesta-de-mamacha-cocharcas-darovanje-in-vzajemnost-med-marijanskim-praznovanjem-device-kocarkanske.

Pineda, Ginett. »Rescatando a la Pachamama.« Doktorska disertacija, University of Wisconsin, 2018.

Prada, Raúl. »Buen vivir as a model for state and economy.« V Beyond Development. Alternative visions from Latin America, 2. izd., uredili Miriam Lang in Dunia Mokrani, 145–158. Quito, Amsterdam: Rosa Luxemburg Foundation/Transnational Institute, 2013.

Puma de Ayala, Waman: Nueva Crónica y buen Gobierno, 1615. http://www5.kb.dk/permalink/2006/poma/242/en/image/.

Simbaña, Floresmilo. »El sumak kawsay como proyecto político.« V Más Allá del Desarrollo, uredili Miriam Lang in Dunia Mokrani, 219–226. Quito: Fundación Rosa Luxemburg/Ediciones Abya Yala, 2011.

Sušnik, Branislava. »Totemizem in šamanizem pri Čamakokih.« V Zgodovinski zbornik, uredil Marijan Marolt, 198–209. Buenos Aires: Slovenska kulturna akcija, 1959.

Sušnik, Branislava. Tendencias Psicosociales y verbomentales Guaycurú – Maskoy – Zamuco. Ensayo Analítico. Asunción: Museo Etnográfico Andrés Barbero, 1998.

Sušnik, Branislava. El Rol de los Indígenas en la Formación y en la vivencia del Paraguay, 3. izd. Asunción: Editora Intercontinental, 2011.

Sveto pismo stare in nove zaveze. Ljubljana: Svetopi­semska družba Slovenije, 1996.

Terán, Silvia, in Christian Rasmussen. La milpa de los mayas. La agricultura de los mayas prehispánicos y actuales en el noreste de Yucatán, 2. izd. Mérida: UNAM in Universidad de Oriente, 2009. https://www.cephcis.unam.mx/wp-content/uploads/2020/04/milpa-de-los-mayas.pdf.

Terčelj, Marija Mojca. Sokejska kozmologija kot interpretacijski model in kot predmet etnološke (antropološke) razlage. Doktorska disertacija, Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani, 2000.

Terčelj, Marija Mojca. »Etnologija in antropologija med akademizmom in aplikativnostjo. Analiza socialnih in ekonomskih politik za staroselsko prebivalstvo Latinske Amerike«, Etnolog 29 (2019): 85–111. http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-NP6IHU2Z/?language=slo.

United Nations. Report of the United Nations Conference on the Human Environment. Stockholm, 5–16. junij 1972. https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/CONF.48/14/REV.1.

WECD. Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future, 1987. http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf.

Zanardini, José in Walter Biedermann. Los Indígenas del Paraguay, 3. izd. Asunción: Editoral Servilibro, 2019.

Zizumbo Villareal, Daniel, in Paulino Sima. »Practicas de roza-tumba-quema en la agricultura maya-yucateca y su papel en la regeneración de la Selva.« V Medio ambiente y comunidades indígenas del Sueste, uredil Rodolfo Uribe, 149–169. Villahermosa: Gobierno de Tabasco y Unesco, 1988.

Prenosi

Objavljeno

2021-12-29

Kako citirati

Terčelj, Mojca. 2021. „Staroselske Kozmologije V Okviru Novih epistemoloških in političnih teženj Globalnega Juga“. Poligrafi 26 (103/104):63-91. https://doi.org/10.35469/poligrafi.2021.302.